ရခိုင္တို႔၏ တူရိယာစည္ တီးခတ္ျခင္း
အတီးအမွဳတ္စေသာ တူရိယာ
စည္မ်ဳိး၊ တပိုးမ်ဳိး၊ ေစာင္းမ်ဳိး ဟူ၍ အသီးသီးရွိၾက၏။ ပါဠိစာေပတြင္ စည္ငါး
မ်ဳိးကိုပင္ "တူရိယာငါးမ်ဳိး"ဟူ၍ ေခၚဆိုထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ေရွးရခိုင္စာဆိုမ်ားက "ပဥၥင္တူရိယာ၊ တီးမွဳတ္ ကာျဖင့္" ဟုဖြဲ႔ဆိုခ့ဲၾကေလသည္။ ထို႔အတူ တိုရိယာ ငါးပါးဆိုသည္မွာလည္း စည္မ်ဳိးငါးပါးပင္ျဖစ္၏။
အတီးအမွဳတ္ တူရိယာတို႔တြင္ စည္တူရိယာမွာ တီးခတ္အပ္ေသာ
တူရိယာမ်ဳိးပင္ျဖစ္၏။ ဤစည္ အမ်ဳိး အစားမ်ားစြာကို ပါဠိစာေပႏွင့္
ကကၠတတို႔တြင္ မ်ားစြာပါရွိေပ၏။ စည္မွာ အမ်ဳိးအမည္ထူးျပားလွ၏။ ဤစည္
တီးခတ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အဘယ္အခါကပင္
စတင္လာခ့ဲေၾကာင္းကို အတိအက် ေဖာ္ ျပရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ရခိုင္သည္ ျမန္မာထက္ေစာစြာကပင္ အိႏိၵယမွ တစ္ဆင့္ အႏုပညာ
သုခုမဂီတတို႔ သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ ႏႊယ္ယွက္ဆက္ပြားခ့ဲရသည္ဟု
ဆိုႏိုင္ေပသည္။ ဂီတမ်ားသည္လည္း ထိုမွဆက္ႏႊယ္ ျခင္းကို ပညာရွင္တို႔
ေလ့လာသိရွိ ႏိုင္ခ့ဲ၏။
ရခိုင္ျပည္နယ္၌ စည္တီးျခင္း၌ စည္တီးျခင္း
စတင္လာသည္မွာ အိႏိၵယမွပင္ ဆက္ႏႊယ္ခ့ဲသည္ဟု ဆိုေစ ကာမူ အျခခံမွဳ၊ အတုယူမွဳ
စသည့္ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ရွိႏိုင္မည္ျဖစ္၏။ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိး
တိုးတက္ လာႏိုင္သေလာက္ ယဥ္ေက်းမွဳ အႏုပညာ ေတးဂီတမ်ားမွာလည္း
တိုးတက္လာႏိုင္သေလာက္ ယဥ္ေက်းမဳ အႏုပညာ ေတးဂီတမ်ားမွာလည္း
တိုးတက္ႏိုင္သျဖင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ လူေနမွဳ စတင္လာပံုကို ခန္႔မွန္းေဖာ္
ထုတ္ႏိုင္ၾကပါလွ်င္ ပို၍ ေသခ်ာေရရာေပမည္။
ျမန္မာျပည္တြင္လည္း
လူမ်ဳိးစုအလိုက္ စည္စသည့္ တူရိယာမ်ား အသီးသီး မိမိတု႔ိလူမ်ဳိး၏
အေျခခံမွဳႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ဆင့္ပြားမွဳေၾကာင့္ တိုးတက္ခ့ဲၾကေပ၏။
အသြင္အျပင္မူဟန္ အသံုးအစြဲမွာလည္း မိမိတို႔ လူမ်ဳိး အ လိုက္
ဖန္တီးတီထြင္ခ့ဲၾကေပ၏။
ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ေအာက္ပါစည္အမ်ဳိးအစားမ်ားကို အဆက္ဆက္ သံုးစြဲခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။
၁။ ေျမွာက္စည္ (ပဟုိရ္စည္)
၂။ သံလြင္စည္
၃။ မု႐ိုးစည္ (စည္ေဗ်ာ)
၄။ စည္ပုတ္
၅။ စည္ႀကီး (ရြန္းစည္)
၆။ ဒံုမင္း
၇။ စည္ပန္းေတာင္း (စည္ပေဒါင္း)
၈။ စည္၀န္း
၉။ ပတ္သာ (ပတ္မ)
၁၀။ တစ္ဘက္စည္
၁၁။ ပန္တ်ာ (ပန္းတ်ား)
၁၂။ ခတ္စည္
၁၃။ စည္ေလး (စည္ေသး)
၁၄။ စည္အိုင့္ (အိုးစည္)
စသည္ကို သံုးစြဲျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရာဇ၀င္ သာဓကမ်ားကို ေဖာ္ျပလိုပါ၏။
"နတ္ျမစ္စန္းေအာင္"က "ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၌ ကိုယ္ပိုင္ ဂီတသူခုမ
အႏုပညာရပ္မ်ားစြာ ရွိသည့္အနက္ ေရွးမင္း မ်ားလက္ထက္ႏွင့္ ယေန႔တိုင္
ေခတ္စားေနသည့္ "စည္" အမ်ဳိးအမ်ဳိးအေၾကာင္း" ကိုတင္ျပထား၏။ ေပ်ာက္ ကြယ္ေနေသာ
တူရိယာမ်ားကို သုေတသနလုပ္၍ ရွာေဖြထိန္းသိမ္းရန္မွာ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတိုင္း၏
တာ၀န္ ျဖစ္ေပသည္။
ရခိုင္ရာဇ၀င္၌ ဒႆဘာတီက တို႔ ေရကစားရာသို႔
ေမ်ာပါလာေသာ ကကၠဋ ပုစြန္လက္မကို ပဟုိရ္စည္ ၾကက္လုပ္၍
ေျမွာက္စည္ျပဳထားခ့ဲသည္ဟု အဆိုရွိသည္။ စႏၵသူရိယမင္း မဟာမုနိရွင္ပင္ကို
သြန္းလုပ္စဥ္က ပဥၥတူရိယာ တီးမွဳတ္ျခင္း ရွိခ့ဲသည္။ စႏၵရားမင္းမ်ား လက္ထက္
စည္ေတာ္ရြန္းခ့ဲေသာ ေတာင္မွာ ယခုတိုင္ ေက်ာက္ေလွကားၿမိဳ႔၌ ရွိ၍
စည္ႀကီးေတာင္ဟု ေခၚတြင္ၾက၏။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ နန္းေတာ္ဦးေတာင္မွာလည္း
စည္ေတာ္ရြန္းခ့ဲသျဖင့္ ရြန္းေတာင္ဟု ေခၚတြင္လ်က္ ရွိေသး၏။
ဥဂၢါပ်ံစာဆိုတို႔၏ ရာသီဖြဲ႔မ်ား၌လည္း " ပိန္ ေပါင္ခရာ၊ စည္ဒုပၸါႏွင့္"
ဟုလည္းေကာင္း၊ "စည္ပုတ္သံ၀ါ၊ ေတာမွဳတ္ကာသည္" ဟုလည္းေကာင္း စပ္ဆိုခ့ဲ ၏။
သတိုးသုဓမၼမင္းသည္ ပိေတာက္ပင္ကို ထြင္း၍ ဗဟုိရ္စည္ ၾကက္ခ့ဲ၏။
ဤသို႔စည္တီးျခင္းမ်ား ထင္ရွား ႏိုင္သည့္အျပင္ ပုန္းပုလက္ရာရုပ္တုလည္း
အထင္အရွားေတြ႔ႏိုင္၏။ သွ်စ္ေသာင္း သိမ္ေတာ္ႀကီး နံရံတြင္ စည္ တီးခတ္ေနေသာ
တူရိယာသမားပံုကို ေတြ႔ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ စည္ၾကက္လုပ္ တီးခတ္ခ့ဲၾကပံု၊ တူရိယာ
အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ပြဲလမ္းသဘင္ကႏၷားတြင္ လည္းေကာင္း
အသံုးျပဳခ့ဲၾကပံုမ်ားမွာ ထင္လင္းစြာ သက္ ေသခံ လ်က္ရွိေနသည္။
ဤစည္မ်ား အားလံုးကို ယခုအခါ မေတြ႔သိရွိရေသာ္လည္း သံုးစြဲေနသမွဳကို ေအာက္၌ ေဖာ္ျပပါအ့ံ။
၁။ ပန္တ်ာ (ပန္းတ်ား)
၂။ မု႐ိုးစည္ (စည္ေဗ်ာ)
၃။ ခတ္စည္
၄။ က်င္စည္
၅။ စိုင္တမ်ဳိး
၆။ ဗံုရွည္စည္
ဤစည္တို႔ကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။ တျခားေသာ တူရိယာ အစိတ္အပိုင္းႏွင့္
ႏွဲ၊ ပေလြ စသည့္ မွဳတ္အပ္ ေသာ တူရိယာမ်ားကား စစ္ေတေကာင္းနယ္ရွိ ရခိုင္တို႔
ယခုတိုင္ သံုးစြဲလ်က္ ရွိေသး၏။
၁။ ပန္းတ်ားစည္
ဤစည္၏
စတင္လာပံုကို ရခိုင္ဇာတိ၀ံသ ေမာ္ကြန္းစာတမ္း၌ ေတြ႔ရ၏။ ရခိုင္မင္းမ်ားသည္
တိုင္းသူျပည္ သားတို႔ကို အေႏွာင့္အယွက္ေပးေသာ ရကၡဘီလူး၊
နတ္မိစာၦၾကမ္းတို႔အား မိုးဦး၊မိုးေႏွာင္း လစဥ္မျပတ္ ပန္း တ်ားစည္ျဖင့္
တီးခတ္ကာ နတ္ပြဲပသပူေဇာ္ရာ၌ သံုးစြဲခ့ဲသည့္ "ပန္းတ်ားသည္"ပညာရွင္
တစ္ဦးကိုလည္း လက္၀ဲးသင္း ရွစ္ဦးတြင္ တစ္ဦးအပါအ၀င္ ရာထူးခန္႔ထားခ့ဲရသည္။
(စည္သဘင္ အမတ္ႀကီးတို႔လည္း ထို က့ဲသို႔ ပြဲသဘင္ႏွင့္ဆိုင္ရာ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ
သုခုမေတးဂီတႏွင့္ ဆိုင္ရာခန္႔အပ္ထားေသာ သဘင္၀န္ႀကီး ပင္ေလာဟု
ေအာက္ေမ့အပ္သည္။) ထိုအခါမွစ၍ နတ္ႏွင့္ပတ္သက္သမွ် ပန္းတ်ားတီးခတ္မွဳ
ရွိလာခ့ဲရ၏။
ပန္းတ်ား၏ အရင္းမွာ ႀကီးၿပီးလွ်င္ အဖ်ားမွာ
ေသးသြယ္သည္။ သားေရၾကက္ၿပီး ႀကိဳးႏွင့္လြယ္ကာ တီးခတ္
ရသည္။ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္တို႔တြင္ ယခုတိုင္ ေတြ႔ႏိုင္၏။ ၄င္းႏွင့္သီဆိုရေသာ
သီခ်င္းလည္း သိးျခားပင္ ရွိ၏။ ဤစည္ကို ရခိုင္ျပည္(နယ္)၌
ဦးစြာသံုးစြဲခ့ဲၿပီး ဘယ္ေခတ္တြင္မွ မတိမ္ေကာခ့ဲသည့္ စည္ျဖစ္ခ့ဲသည္။ "ပတ္
တီးသည္"ဟုလည္း အခ်ဳိ႔ေဒသ၌ သံုးႏွဳန္း၏။
၂။ မု႐ိုးစည္
(ရခိုင္က စည္ေဗ်ာ ေခၚ၏) ၀ါကၽြတ္ပြဲ၊ တန္ေဆာင္မုန္းပြဲ၊ အတာသႀကၤန္ပြဲ၊
ဘုရားပြဲ၊ ေက်ာင္းတက္အလွဴပြဲ၊ ရွင္ျပဳပြဲစသည့္ မဂၤလာပြဲတို႔၌ တီးခတ္ေလသည္။
မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္၌ ယခုတိုင္ ထိုစည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။ မင္းျပားၿမိဳ႕
က်န္းေတာင္ဘုရားပြဲက်င္းပတိုင္း ဤစည္ျဖင့္ပင္ တီးခတ္ပူေဇာ္လ်က္ ရွိေသးသည္။
၃။ ခတ္စည္
"သမက္တက္ပြဲ" ေခၚ မဂၤလာေဆာင္ပြဲတို႔၌ တီးခတ္ၾကသည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္
စစ္ၿပီးေခတ္ သမက္တက္ပြဲ၌ စည္တီးခတ္မွဳ ေပ်ာက္ကြယ္ခ့ဲၿပီးေသာ္လည္း
စစ္တေကာင္းနယ္ မရွက္ေခ်ာင္းတုိ႔၌ ယခုထိရွိသည္။ ရခိုင္ နန္းက်ႀကီး
မင္းလက္ထက္ စည္သဘင္သမီး ပန္းနီလာကို ေပးစားထိမ္းျမားစဥ္
စည္တီးခတ္မွဳေၾကာင့္ ဘုရင္ သည္ အမ်က္ရွ၍ ပိတ္ပင္ခ့ဲဖူး၏။ ဘုရင္မွာ
ပန္းနီလာကို ခ်စ္ေရးဆိုခ့ဲေသာ္လည္း စည္သဘင္၏ "ေသၿပီ" ဟူသည့္
လိမ္လွည့္စကားကို ယံုၾကည့္ခ့ဲကာ ေနခ့ဲ၏။ ကာလၾကာေသာ္ တစ္ဖန္ တျခားသူႏွင့္
ထိမ္းျမားပြဲ လုပ္၍ စည္တီးခတ္သံကို ဘုရင္ၾကားရသျဖင့္ ေသၿပီဟုဆိုခ့ဲေသာ
လိမ္လည္မွဳကို ျပဳသည့္အတြက္ ငါ့အားမ ပန္ၾကားဘဲ တိုင္းျပည္၌ တူရိယာ
တီးမွဳတ္ခြင့္ မျပဳရဟာ အမိန္႔ထားခ့ဲဖူးသည့္ တစ္ရပ္ရွိသည္။
၄။ က်င္စည္
ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ထင္ရွားေသာ ကစားခုန္စား တစ္ခုျဖစ္သည့္
က်င္ကိုင္ပြဲတို႔၌ တီးခတ္ရ၏။ ဤစည္ကို တီးခတ္လိုက္လွ်င္ က်င္သန္မ်ားသည္
စိတ္ရဲရင့္လာၿပီး ေၾကာက္စိတ္ေပ်ာက္သြားေလ့ရွိသည္။ ဤစည္ကို
ပခံုးတြင္စလြယ္သိုင္းလြယ္လ်က္ အထက္သို႔ မ်က္ႏွာ၀ကို ေစာင္းင့ဲကာထားၿပီး၊
လႊားရင္းခုန္ရင္း စိတ္အား တက္ႀကြလာေစရန္ တီးခတ္ရ၏။ ယခုတိုင္ က်င္ပြဲတို႔၌
တီးခတ္လ်က္ ရွိေသးေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။
၅။ စိုင္တစ္မ်ဳိး
"စိုင္" ေခၚ စည္တစ္မ်ဳိးသည္ ေက်ာက္ျဖဴ၊ ရမ္းၿဗဲ ေက်းလက္နယ္မ်ားတြင္
သံုးစြဲလ်က္ရွိေသးေၾကာင္း သိရွိရ ၏။ ထိုစည္ကို တေပ်ာ္တပါး
စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာျဖင့္ ၿပိဳင္ပြဲမ်ားျဖင့္ပင္ က်င္းပေလ့ရွိသည္ဟူ၏။
ထိုကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ "စိုင္းစည္" ဟု ေခၚဟန္တူ၏။ ထို႔ျပင္
လူပ်ဳိကာလသားမ်ား အဖို႔ ေႏြဦးရာသီတို႔တြင္ တီးခတ္ ကခုန္ရျခင္းျဖင့္
ေပ်ာ္စရာ အေကာင္းဆံုးပင္ျဖစ္သည့္အတြက္ ထိန္းသိမ္းထားအပ္၏။
၆။ ဗံုရွည္စည္
မာန္ေအာင္ကၽြန္း၌ တီးခတ္လ်က္ရွိၾကေသး၏။ ထိုစည္မွာ ပါးလႊာစြာ
အေခါင္းထြင္းၿပီး သားေရၾကက္ထား သျဖင့္ ေပါ့ပါးလွသည္။ အသံမွာလည္း
ထိန္႔ထိန္႔ႀကိဳးမွ် ျမည္ဟည္းလွဘိသည္။ ၄င္းေဒသတြင္ ထိုစည္ကို "ဗံု" ဟု
ေခၚဆိုၾကသည္။ အတာသႀကၤန္ပြဲ၊ ဘုရားပြဲ စသည္တို႔၌ တီးခတ္ေလ့ရွိသည္။
ျမန္မာတို႔သည္ ရခိုင္တို႔ထံမွ တူရိယာအခ်ဳိ႕ကို အတုယူတီထြင္သံုးစြဲ
ခ့ဲၾကမည္ကို ခန္႔မွန္းရ၏။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆိုေသာ ရခိုင္သည္ ျမန္မာထက္
အိႏိၵယျပည္ႏွင့္ ဆက္သြယမွဳ နီးစပ္လာႏိုင္သျဖင့္ ရခိုင္သို႔ တူရိ ယာမ်ား
ေစာစြာ ဆက္သြယ္ႏိုင္ခ့ဲမည္ကို သိသာလွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ အေလာင္းစည္သူမင္း
တိုင္းခန္း လွည့္လည္စဥ္ ရခိုင္တို႔ေဒသသို႔ ေရာက္ခ့ဲ၍ တူရိယာပံုစံမ်ားကို
ေတြ႔ျမင္ခ့ဲသျဖင့္ ပံုစံယူကာ ဇမၺဴ႕သေျပသီး ေၾကြဟန္စသည့္ တူရိယာမ်ားကို
တီထြင္ေတာ့ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းသိသာႏိုင္၏။ ထို႔အတူ ရခိုင္တို႔ထံမွ ဆက္
သြယ္ခ့ဲၾကေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ား၏ တူရိယာမ်ားလည္း ရွိၾကေသးမည္ဟု သိရသည္။
ေမာတို႔ဌာနီဟုတြင္ေသာ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း အင္းေလးတြင္ေနၾကေသာ
ထား၀ယ္မ်ဳိးႏြယ္စု၀င္ အင္းသား တို႔ သံုးစြဲလ်က္ရွိသည့္ လံစည္မွာ
ရခိုင္မာန္ေအာင္ ဗံုရွည္စည္ႏွင့္ သေဘာတူျဖစ္၏။ အလံုးအလ်ား အသြင္ အျပင္
လံုး၀တူညီလွ၏။ ထိုလံစည္အက ေတးသီးခ်င္းမွာ လည္ေခ်ာင္းႏွာသံျဖင့္
သီဆိုၾကရသျဖင့္ ရခိုင္သိုင္း ဟန္ သာခ်င္းတစ္မ်ဳိးက့ဲသို႔ဟု
ခန္႔မွန္းေလ့လာရသည္။
အင္းသားမွာ ထား၀ယ္မွ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းျဖင့္
ေညာင္ေရႊ အင္းေလးတြင္လာ၍ အေျခစိုက္သူမ်ား ျဖစ္သ ျဖင့္ ထား၀ယ္လူမ်ဳိးစု
အပါအ၀င္ပင္ျဖစ္၏။ ထား၀ယ္မွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးဆက္ႏြယ္မ်ားသာ ျဖစ္ၾက၏။ ဒသရာဇာ
မင္းလက္ထက္ မာန္ေအာင္ကၽြန္းမွ တနသၤာရီကမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သြားေရာက္ေနထိုင္သည္မွ
အေျခစိုက္ခ့ဲ သူမ်ားျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္စည္ တူရိယာသည္ ၄င္းတို႔ထံ
လက္ငုတ္လက္စ ရွိေနျခင္းျဖစ္၏။ ထား ၀ယ္ဒိန္း သာခ်င္းမွာလည္း
ရခိုင္ဒံုးခ်င္းႏွင့္ ဆင္တူလွ၏။ ဘိုးေတာ္မင္းလက္ထက္ ရွမ္းျပည္နယ္သို႔
ရခိုင္မ်ား မွာလည္း ေရာက္ရွိသြားခ့ဲၾက၏။
ထို႔ေၾကာင့္
ရခိုင္စည္တူရိယာသည္ ရခိုင္တြင္သာမက အရပ္ရပ္ ဆက္သြယ္ႏွဲ႔စပ္မွဳ
ရွိခ့ဲေသာ္လည္း ယေန႔ ရခိုင္တြင္ ရွားပါးတိမ္ေကာ ေနသည္ကို ေတြ႔ရသျဖင့္
ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ေဖာ္ထုတ္ၾကသင့္၏။ ယေန႔ ကမာၻတြင္ မိမိတို႔
အႏုပညာျဖင့္ ဂုဏ္၀င့္၀ါေနၾက၏။ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္လည္း မိမိတို႔
အႏုပညာဂုဏ္ျဖင့္ ၀င့္၀ါႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။
နတ္ျမစ္စန္းေအာင္
အသွ်င္စကၠိႏၵ (ရခိုင္ျပည္နယ္) ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား အမွတ္(၂) စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္
No comments:
Post a Comment