ေျမာက္ဦး
ရခိုင္ျပည္နယ္
ေ႐ွးရခိုင္မင္းဆက္၏ ေျမာက္ဦးေခတ္ကာလသည္
၁၄၃၀ မွ ၁၇၈၄ အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၃၅၄ႏွစ္ရွည္ၾကာခဲ့သည္။ ထုိကာလမွာ ရခိုင္
မင္းဆက္၏ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားၿပီးဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ေသာ ေရႊထီးေဆာင္း
ေနာက္ဆံုးကာလျဖစ္ခဲ့၍ ယေန႔ထိ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိုင္းအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းေနဆဲျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဦးတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး နန္းေတာ္အတြင္း၀င္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ ေသာ
ေပၚတူဂီဘုန္းေတာ္ႀကီးဖာသာမန္ရီကြိက ေျမာက္ဦးအေၾကာင္းကို
သူ၏(၁၇)ရာစုမွတ္တမ္းမ်ားတြင္အထူးေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ အံ့ဘြယ္ ေကာင္းေအာင္
ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားသည့္ ေရႊနန္းေတာ္မ်ားႏွင့္
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏လွပေသာအိမ္မ်ား အေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ သူက
အခန္းေတြကို စႏၵကူးသားတို႔လို ေမႊးႀကိဳင္ရနံ႔သင္းတဲ့ သစ္သားေတြနဲ႔
ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခန္းမေဆာင္ေတြမွာ ေရႊသားစစ္စစ္နဲ႔လုပ္ထားတဲ့
အမြမ္းအမံေတြနဲ႔ အလွဆင္ထားတဲ့ ေခါင္မိုးေတြရွိၿပီးေရႊနဲ႔ လုပ္ထားတဲ့
ေရႊဖ႐ံုသီးေတြက စပိန္အေလးခ်ိန္ေပါင္ေလးဆယ္ေလာက္ရွိတယ္” ဟု ေရး သားခဲ့သည္။
“သိပ္ခ်မ္းသာတဲ့ လူေတြရဲ႕အိမ္မွာေရႊသားစစ္စစ္နဲ႔ ထုလုပ္ထားတဲ့
႐ုပ္ထုခုနစ္႐ုပ္ရွိၿပီး အရြယ္အစားနဲ႔ အမ်ိဳးအစားက သာမန္
လူတစ္ေယာက္ခန္႔ရွိတယ္၊ အတြင္းမွာ အေခါင္းျဖစ္ေပမယ့္ အထူ ႏွစ္လက္မ
ေလာက္ရွိတယ္၊ ႐ုပ္ထုေတြရဲ႕ နဖူးရင္ဘတ္၊ လက္ေမာင္းနဲ႔ လက္ေကာက္၀တ္ေတြမွာ
အဖိုးတန္တဲ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ၊ ပတၱျမား ေတြ၊ ေက်ာက္စိမ္းေတြနဲ႔
နီလာေက်ာက္ေတြအျပင္ သာမန္ထက္ ႀကီးမားတဲ့ ေရွးစိန္ေတြနဲ႔
ေတာက္ပစြာအလွဆင္ထားတယ္”။
ေရွးေဟာင္းရတနာမ်ားအေၾကာင္းကိုလည္း
ေရးသားခဲ့ရာမွာ “ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြက သာမန္နဲ႔ မတူဘဲ ထူးကဲတဲ့အရြယ္အစားမ်ား
ရွိေၾကာင္း ၊ ေရႊနဲ႔ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ၾကဳတ္ထဲမွာ
ၿပိဳးၿပိဳးလက္ေတာက္ပလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ေရႊခြက္ ထဲမွာ
ပတၱျမားနားေဒါင္းတစ္စံုရွိၿပီး ေနာက္တစ္ခါမွာ သီရိသုဓမၼဘုရင္က
သူ႔ရဲ႕ရာဇာဘိသိတ္ခံယူပြဲမွာ ၀တ္ဆင္ ထားသည္ကို
ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း”ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ပံုသ႑န္ကိုေဖာ္ျပရာတြင္
ေလးေျမႇာင့္ပံုႏွင့္ ပိရမစ္သံုးေထာင္ခၽြန္ပံု ျဖစ္သည္။ အရွည္အားျဖင့္ လက္
သန္းခန္႔ရွိၿပီး ေဘးပတ္လည္မွာ ၾကက္ဥေအာက္ခံအရြယ္ခန္႔ ရွိေၾကာင္း ေဖာ္
ျပထားသည္။ နန္းတက္ပြဲတြင္ သီရိသုဓမၼဘုရင္က အဆိုပါနားေဒါင္းကို
သူ၏နားေပါက္က်ယ္တြင္ ဆင္ျမန္းထားၿပီး ဘုရင္၏ ရာဇပလ’င္မွာလည္း အဖိုးတန္
ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားႏွင့္ ပုလဲမ်ားျဖင့္ လွပစြာ မြမ္းမံထားသည္။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ နန္းေတာ္ ေဆာင္မ်ားရွိခဲ့ၿပီး
၄င္းတို႔ကိုက်ံဳးမ်ားျဖင့္ ၀န္းရံထား၍ ခိုင္ခံ့ေသာ ခံတပ္ႀကီးမ်ား
သဖြယ္တည္ေဆာက္ထားသည္။ က်ံဳးအတြင္းေရမ်ားကို အခ်ိန္တိုအတြင္း
ျပည့္သြားေစႏိုင္ သကဲ့သို႔ ရြံ႕မ်ားျဖင့္လည္းခ်ဥ္းကပ္၀င္ရန္
ႀကိဳးစားေသာရန္သူမ်ားႏွင့္ဆင္မ်ားကို တားဆီးကာကြယ္ႏိုင္သည္။ လယ္ယာ မ်ားသို႔
ေရေပးေသာစနစ္မ်ားေကာင္းမြန္သျဖင့္ ေကာက္ပဲ သီးႏွံမ်ားအတြက္
ေကာင္းၿပီးသာယာ၀ေျပာခဲ့သည္။ ေဒသဆိုင္ရာ သမိုင္း ၀င္မွတ္တမ္းမ်ားအရ
ႀကီးမားေသာစပါးက်ီႀကီး ၄၁ က်ီ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း သိရွိ ရသည္။
ယခုအခါ
ၿမိဳ႕႐ိုးမ်ား၊ က်ံဳးမ်ားႏွင့္
နန္းေတာ္ေနရာမ်ား၏အစိတ္အပိုင္းအႂကင္းအက်န္မ်ားကိုသာ ျမင္ေတြ႕ ႏိုင္ေတာ့သည္။
ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားလွေသာ ဘုရားမ်ား ႏွင့္တန္ေဆာင္မ်ားသာလွ်င္
မပ်က္မစီးဘဲက်န္ရစ္သည္။တခ်ိဳ႕ေသာ ဘုရားမ်ားႏွင့္တန္ေဆာင္းမ်ားသည္
ဘာသာေရး၏အမွတ္ သေကၤတမ်ားအျဖစ္သာမက ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ျပတိုက္မ်ား အျဖစ္
ေတြ႕ ျမင္ႏိုင္ဆဲပင္ျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ရွိေသာ
ႀကီးမားသည့္ဘုရားမ်ားႏွင့္ တန္ ေဆာင္းမ်ားသည္ တျခားေနရာေဒသမ်ားမွ
ဗိသုကာလက္ရာမ်ားႏွင့္ လံုး၀ ကြဲျပားျခားနားသည္။
အဆိုပါသာသနိကအေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ေရွးရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏
ဘာသာတရားေပၚကိုင္းရိႈင္းမႈႏွင့္ ၄င္းတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ
ကိုျပသေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္းဘုရားတန္ေဆာင္မ်ားကို
မေပ်ာက္မပ်က္ရေလေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီး ႏွစ္စဥ္ ႐ိုးရာ
မပ်က္ဘုရားပြဲမ်ားကို က်င္းပၾကတယ္။ ႀကီးမားေသာ ေက်ာက္တံုးႀကီး မ်ားကို
ထြင္းၿပီးထုဆစ္ထားသည့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ႀကီးမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာရ ွိ သည္။
၄င္းတို႔အနက္ ဆြဲေဆာင္မႈ အေကာင္းဆံုးမွာ အလယ္မွနက္႐ႈိင္းေသာ
ေနရာသို႔သြားႏိုင္သည့္ စႀကၤန္မ်ားပါရွိေသာ ႀကီးမားသည့္သိမ္ေတာ္ႀကီးမ်ား
ျဖစ္ၾကသည္။
ထုကံၠန္႔သိမ္(၁၅၁၇ ခုနစ္တြင္ ဘုရင္မင္းပေလာင္ စတင္
တည္ေဆာက္ခဲ့သည္) ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၏ ေရွးေဟာင္း သိမ္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ၄င္းသည္
ႀကီးမားေသာနံရံမ်ား ႏွင့္ ဂူကဲ့သို႔ေသာ အေဆာက္အဦးျဖစ္သည္။ ရွည္လ်ားၿပီး
ေခြရစ္ေနေသာ စႀကၤန္လမ္းမ်ားအတြင္းသြားလွ်င္ အတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားၿပီး
ထိုေနရာမ်ားသည္ မဲေမွာင္ေနရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ အတြင္းသို႔
အလင္းေရာင္ဖ်ဖ်၀င္လာေစရန္ ျပတင္းေပါက္မ်ားကို ဗိသုကာ ပညာ လက္ရာေျမာက္စြာ
ေဖာက္လုပ္ထားသည္။ အေပၚအျမင့္ဆံုးေနရာတြင္ ေခါင္းေလာင္းပံု
သ႑န္အမိုးခံုးရွိၿပီး ၄င္းတြင္ႀကီးမားေသာအေပါက္ႀကီး တစ္ခုရွိေနသျဖင့္
သိမ္၏အလယ္သို႔ အလင္းေရာင္ေကာင္းစြာရရွိေစသည္။
စႀကၤန္တေလွ်ာက္ေဘးဘက္မ်ားတြင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ဆံပင္ပံုစံ ၆၄မ်ိဳးကို
နံရံေပၚတြင္ထုဆစ္ထားရာ အဆင့္အတန္း အလိုက္ ဘုရင္မမွ
သာမန္အရပ္သူအထိပါ၀င္သည္။ေအာက္ဘက္တြင္ ထုဆစ္ထားေသာ အရုပ္မ်ားမွာ
တည္ၿငိမ္ေသာမ်က္ႏွာ၊ ၿပံဳးေနေသာ မ်က္ႏွာျဖင့္ အရပ္သူ
အရပ္သားမ်ား၏ပံုမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး တစ္ပံုတြင္မူအရပ္သူ
တစ္ေယာက္ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ကိုခ်ီထားသည္။
၁၅၃၁ခုမွ ၁၅၅၃ ခုအထိ
စိုးစံခဲ့ေသာ ဘုရင္မင္းဘဂီရိသို႔မဟုတ္ မင္းဘင္တည္ထားခဲ့ေသာ ရွစ္ေသာင္း
ဘုရားမ်ား ကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ ႏိုင္သည္။ ဘုရား၏ဘြဲ႕ေတာ္ကို
ရွစ္ေသာင္းဟုေပးထားရျခင္းမွာ ဆင္း တုေတာ္ေပါင္း(၈၄၀၀၀)ရွိျခင္း
ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ျမင့္ေသာေထာင့္ တစ္ေနရာတြင္ ဘုရင္ႏွင့္ သူ၏မိဘုရားမ်ား၏
ပံုမ်ားကိုလည္းထြင္းထားၿပီး နန္း၀တ္နန္းစားမ်ားျဖင့္ျဖစ္သည္။
အမ်ိဳးသမီးမ်ား၀တ္ဆင္ေသာ ထမီ လံုခ်ည္မ်ား ကိုလည္း ပံုစံအမ်ိဳး
မ်ိဳးႏွင့္ျမင္ေတြ႕ ႏိုင္ၿပီး ၄င္းတို႔ကိုအနက္ ရခိုင္႐ိုးရာဆင္ျဖစ္ေသာ
“အခ်ိတ္ဆင္” ကိုလည္းျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ ဘုရင္ႏွင့္ မိဘုရားမ်ားကို
နန္းတြင္းသူနန္းတြင္းသားမ်ားက ဒူးေထာက္ခစား ေနၾကသည့္ပံုမ်ား ျဖစ္ သည္။
ႀကီးမားလွေသာတန္ေဆာင္မ်ား၏ အတြင္းနံရံမ်ားတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏
ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ပံုမ်ားကိုသာမက သာမန္လူမ်ား၏ ေန႔စဥ္ဘ၀မ်ားကို
႐ုပ္လံုးႂကပံုေဖာ္ထားသည္ကို ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ အဆိုပါပံုမ်ားသည္
ကခုန္လ်က္ျဖစ္ေစ တူရိယာမ်ားကိုတီးမႈတ္လ်က္ျဖစ္ေစပံုေဖာ္ထားသည္။
အတြင္းခန္းတစ္ခုတြင္ စစ္ေရးေလ့က်င့္ေနပံုမ်ား ကို႐ုပ္လံုးႂကြ ထုဆစ္ထားရာ
စစ္သည္ေတာ္မ်ားသာမကဆင္မ်ားကိုပါ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္သည္။ တခ်ိဳ.တြင္
စစ္သည္ေတာ္မ်ားကိုယ္ခံပညာေလ့ က်င့္ေနသကဲ႔သို႔ တစ္ခ်ိဳ႕ပံုမ်ားတြင္ဓားေရး၊
လွံေရးေလ့က်င့္ေနသည္ကိုျမင္ႏိုင္သည္။ တစ္ေနရာတြင္ “က်င္” နပန္းသတ္
ေနသည့္ပံုကိုေတြ႕ ႏိုင္ၿပီး ၄င္းမွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးတုိ႔
ယေန႔တုိင္လူႀကိဳက္မ်ားေနဆဲအား ကစားတစ္ခုျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္းႀကီး အတြင္းမွ
ခန္းမေဆာင္မ်ားထဲတြင္ နံရံ႐ုပ္လံုးႂကပံုေပါင္း(၁၀၀၀)ေက်ာ္ရွိေနသည္။
အ၀င္၀အနီးတြင္ေဒါက္ခ်ာ ေဆာင္း ထားေသာ မ်က္ႏွာသုန္မႈန္ေနသည့္
ရေသ့ႀကီးတစ္ပါး၏နံရံ႐ုပ္လံုးႂကေရာင္စံုပံုရွိသည္။ ရေသ့ႀကီး၏လက္တစ္ဘက္တြင္
ေတာင္ေ၀ွး ကိုင္ထားၿပီး က်န္လက္တစ္ဘက္တြင္ ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ မဂၤလာရွိေသာ
အ႐ြက္မ်ားကိုင္ထားသည္။ ရေသ့ႀကီး၏အမည္မွာ ဦးမရ၀ျဖစ္ၿပီး ဤတန္
ေဆာင္းႀကီးကိုေဆာက္လုပ္ရန္ ဘုရင္ကိုအႀကံေပးခဲ့သူျဖစ္သည္။
ဘုရင္မင္းဘဂီီရိက အာနႏၵစႏၵာရ ကဗၺည္းေက်ာက္စာကို ၿမိဳ႕ေတာ္ ေဟာင္း
ေ၀သာလီမွယူေဆာင္လာခဲ့ၿပီး တန္ေဆာင္း၏ေလွကားတြင္ စိုက္ထူ ထားခဲ့သည္။
သားေတာ္ျဖစ္သူဘုရင္ဒီဂရာ(မင္းသိကၡ)ကထီးေမြနန္းေမြကို ဆက္ခံ သည့္အခါ
သူ႕အေနနဲ႔ အသက္ေျခာက္လသာရွင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အသက္ရွည္လိုပါက
အတိတ္နမိတ္ေကာင္းေသာ ကိုးဂဏန္းပါသည့္ ဘုရား
တစ္ဆူတည္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းေဗဒင္ဆရာမ်ားက ေဟာေျပာခဲ့ၾကသည္္။ ဘုရားတည္သည့္အခါ
ကိုးေသာင္းဟူေသာဘြဲ႕ေပးခဲ့သည္။ ဖခမည္းေတာ္ ကရွစ္ေသာင္းဟူေသာဘြဲ႕ျဖင့္ဘုရား
တည္ခဲ့သည္ကို သာလြန္ေစရန္ ကိုးေသာင္းဟုဘြဲ႕ေပးခဲ့သည္ဟု
လူအမ်ားကထင္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ အေဖ ထက္သားတစ္ႏွစ္ႀကီးၿပီးမိဘ အေပၚအရိုအေသ
မေပးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ကံၾကမၼာဆိုးႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ရသည္ဟု
လူအမ်ားကယံုၾကည္ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ သက္တမ္းေျခာက္လထက္ ပိုၿပီး
သံုးႏွစ္အထိဆက္အသက္ရွင္ခဲ့ေသာ္ လည္း ဘုရားမၿပီးခင္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ခံရၿပီး
နတ္ရြာစံခဲ့ရသည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း
ဗံုးတစ္လံုးတိုက္ရိုက္ထိမွန္ျခင္းခံခဲ့ရသည္။ ကိုးေသာင္းဘုရားမွာ
မၾကာေသးခင္ကမွ ျပန္လည္ေတြ႕ရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ၊
ျခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းမ်ားဖံုးအုပ္ေနေသာ ေျမပံုႀကီးေအာက္မွ ျပန္လည္တူးေဖာ္
ရရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အမိုးမွအုတ္ႂကပ္မ်ားသည္ တည္ေဆာက္စဥ္က ပန္းရံ
ဆရာမ်ားပံုထားသည့္အတိုင္း ရွိေနဆဲပင္၊ ဘာသာတရား ကို ႐ိုေသကိုင္းရႈိင္းၿပီး
မိဘအေပၚသားသမီးတို႔က အစဥ္အလာအရအေလးအျမတ္ထားၾကသည့္ လူအမ်ားအဖို႔
ကိုးေသာင္းဘုရားမွာ ထင္ရွားျခင္းမရွိလွေပ။ ေျမာက္ဦးရွိခန္းမေဆာင္ကဲ့သို႔ေသာ
ဘုရားတန္ေဆာင္း မ်ားတြင္ ထူထဲေသာ နံရံမ်ားရွိၾကၿပီး ခံတပ္မ်ားႏွင့္တူသည္။
ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ရင္ဆိုင္လာခဲ့ေသာ စစ္ပြဲမ်ားအတြင္၄င္းတို႔ကိုခံတပ္မ်ား
သဖြယ္ အသံုးခ်ခဲ့ဖြယ္ရွိသည္ဟု တခ်ိဳ႕ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက
ယံုၾကည္ၾကသည္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ရန္သူတပ္မ်ား သို႔မဟုတ္ မုန္တိုင္းမ်ား၏
ေဘးရန္မွ လြတ္ကင္းရန္အတြက္ လူအမ်ားကို ခိုလႈံမႈေပးမည္ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦး
အျပင္ၿမိဳ႕ေဟာင္း ဟူေသာ တျခားအမည္လည္း ရွိေသးသည္။ အတိတ္ကာလတြင္
ေက်ာ္ေဇာဂုဏ္ေရာင္ထြန္းေျပာင္ ခဲ့ေသာ္ျငားလည္း သမိုင္း၏ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းေသာ
အခန္းက႑မွာ မည္သည့္ အခါမွ ေမွးမွိန္သြားမည္မဟုတ္ေပ။
(Mrauk Oo By Ma Thanegi ဘာသာျပန္ဆုိပါသည္။)
No comments:
Post a Comment